In English

Spesielle behov

For å kunne tilby våre passasjerer best mulig hjelp, må vi ha informasjon om dine behov senest 48 timer før flyreisen, slik at vi kan informere flyplassen. Widerøe tilbyr personer med redusert bevegelighet eller spesielle behov tjenester i henhold til Forordning (EF) 1107/2006.

Hvis du bestiller din flyreise mindre enn 48 timer før avreise vil vi forsøke å hjelpe etter beste evne, men vi kan dessverre ikke gi noen garanti for at vi kan imøtekomme alle dine behov.

Passasjerer med redusert bevegelighet må møte opp til innsjekk i god tid før avreise. Hvis du ikke har blitt informert om annet, må du møte frem til innsjekk senest én time før avgang.

Bilstol

Du må gjerne benytte egen bilstol om bord, for barn opp til to (2) år. Bilstolen må være sertifisert og merket. Vær oppmerksom på at du da må kjøpe barnebillett, til tross for at barnet er under to år - dette fordi bilstolen plasseres i/opptar et sete.

Spesialseler

Widerøe tillater bruk av to typer spesialseler ombord:

  • Cares - Airplane Safety Harness
    Denne spesialselen kan benyttes av barn mellom 10-20 kilo, og en høyde opp til 100 cm. 
  • Crelling flysele
    Denne spesialselen finnes i ulike størrelser, og kan benyttes både av barn og voksne. 

Hvis en har behov for bruk av en spesialsele, må denne medbringes selv. Ledsager/foresatte er ansvarlig for bruken av spesialselen, samt at de må informere kabinpersonalet om bruk og hvordan sikringen fungerer. Ved ankomst til flyplassen bør man også ta kontakt med personalet på innsjekking dersom en vil bruke spesialsele. 

Spesialstoler

Widerøe godkjenner ikke bruk av noen typer spesialstoler ombord.

Rullestol

Rullestol og annet utstyr som er nødvendig i hverdagen kan medbringes uten ekstra kostnad. Vi må vite om den reisende har med seg manuell eller elektrisk rullestol samt størrelse/mål på denne og evt. type batteri. Dersom det også medbringes batteridrevet apparat, må vi først sjekke at denne er godkjent for flytransport, og ikke tilhører kategorien Farlig gods.

Rullestolassistanse deles inn i tre kategorier:

  • WCHR (Ramp):

    Den reisende klarer selv å gå opp/ned trapper og inn i flyet. Assistanse er nødvendig til/fra utgangen/gate.
  • WCHS (Steps):

    Den reisende klarer å gå til flysetet selv. Assistanse er nødvendig helt fram til flyet, og man må bæres opp/ned trapper.
  • WCHC (Cabin seat):

    Den reisende er helt immobil. Assistanse/bæring er nødvendig helt frem til flysetet. For å imøtekomme krav til sikkerhet for både passasjerer og ansatte når det gjelder bl.a evakuering og personskader, samt at vårt flyplasspersonell skal kunne være forberedt og bemannet har vi innført nye prosedyrer. Rullestolen kan være maks 43 cm bred, og passasjeren kan maks veie 120kg. Dersom passasjeren veier mellom 90 og 120kg må dette opplyses om ved bestilling. 

Medisinsk utstyr

Dersom den reisende skal ha med seg oksygen, må det gis detaljert informasjon om dette. Vi gjør oppmerksom på at flytende oksygen er strengt forbudt ombord i fly.

Allergier

Hvis du er allergisk mot pelsdyr

Har du mulighet til å reservere deg mot at det bookes dyr i kabinen på din avgang. Du må da varsle oss om dette når du bestiller din reise. Benytt merknadsfeltet «andre spesielle ønsker» (på betalingssiden).
Dersom det allerede er booket dyr om bord på flyvningen vil vi varsle deg om dette, og evt. tilby alternativ avgang.

Vi belaster ikke ditt kort før vi kan bekrefte din forespørsel.

Har du fått bekreftet plass vil det ikke kunne bestilles plass for dyr på din avgang.

Hvis du er allergisk mot nøtter/appelsiner etc.

Ber vi deg kontakt besetningen ved gate og om bord, slik at de kan gjøre/foreta en relevant annonsering.
Kabinbesetningen vil da gjøre en annonsering om bord om at det ikke blir nøttesalg om bord og anbefaler medpassasjerer om å ikke spise medbrakt produkter som kan inneholde nøtter.

Vi kan ikke garantere for at våre flygninger er frie for nøtter, til tross for at nevnte tiltak iverksettes.

Bestilling

Dersom du bestiller på Internett, må du benytte feltet "andre spesielle ønsker" til å informere om andre behov før du bekrefter din bestilling. Dersom du ikke har fått opplyst om andre behov ved bestilling på internett eller i andre kanaler, ber vi om at du kontakter vårt kundesenter.