In English

Innsjekking

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen i god tid, da det kan være kø både ved innsjekk og i sikkerhetskontrollen. For å sjekke inn online eller på flyplass trenger du ditt reservasjonsnummer (du trenger ikke å printe ut billetten).

Klikk her for frister for innsjekk og levering av bagasje på flyplassen

Innsjekk og bagasjeinnlevering stenger:

Nedenfor ser du tidsfrister for innsjekking og siste frist for levering av bagasje. Du bør være innsjekket i god tid.

Kortbane*
20 minutter
Regional**
30 minutter
Oslo
40 minutter
Oslo (Business / Economy Extra)
30 minutter
Fra Skandinavia
40 minutter
Fra Skandinavia (Business / Economy Extra)
30 minutter
Fra Europa
45 minutter

* Andenes, Berlevåg, Brønnøysund, Båtsfjord, Førde, Florø, Hammerfest, Hasvik, Honningsvåg, Lakselv, Leknes, Mehamn, Mo i Rana, Mosjøen, Namsos, Narvik, Røros, Rørvik, Røst, Sandane, Sandnessjøen, Sogndal, Svolvær, Stokmarknes, Sørkjosen, Vadsø, Vardø, Ørsta/Volda.

** Alta, Bergen, Bodø, Harstad-Narvik(Evenes), Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Kristiansund, Molde, Sandefjord, Skien, Stavanger, Tromsø, Trondheim.

Oppmøte ved utgang (gate):

  • Kortbane; siste oppmøtetid 15 minutter før flyavgang.
  • Alle andre stasjoner; siste oppmøtetid 20 minutter før flyavgang.

For Oslo Lufthavn, Gardermoen anbefales at man ved internasjonale flygninger møter opp på flyplassen senest 1,5 time før avgang.

Innsjekk på internett - fra 22 timer før avreise

Innsjekking på internett er en enkel og effektiv måte å sjekke inn på. Gjennom denne tjenesten kan du velge/endre setevalg, registrere ditt EuroBonus-nummer, kansellere eller skrive ut bekreftelse på innsjekkingen.

Om du registrerer din e-postadresse og ditt mobilnnummer ved bestilling av reise, vil du 22 timer før avgang motta e-post og SMS med tilbud om å sjekke inn via internett eller SMS/mobil.


Slik fungerer internett-innsjekking

Slik fungerer internett-innsjekking:

  • Du kan sjekke inn via Internett med Widerøe, SAS og Blue1 fra 22 timer til senest 1 time før avgang og velge ditt sete (valg av sete gjelder kun på flyvninger hvor seteplassering er mulig).
  • Du kan velge sitteplass om bord. Jo tidligere du sjekker inn, desto større mulighet er det for at du får det setet du ønsker.
  • Hvis det ikke er mulig å sjekke inn til din sluttdestinasjon, anbefaler vi at du avbryter innsjekkingen og benytter automatene eller via skranke på flyplassen.
  • Du kan registrere dine EuroBonus-poeng.
  • Du kan registrere de eksakte opplysninger som kreves ved reise til USA og Storbritannia.
  • Du kan skrive ut ditt boardingkort.
  • Hvis billetten din tillater endring, kan du endre til annen avgangstid.
  • Du kan sjekke inn maks 6 personer i samme bestilling. Er dere flere enn 6 personer, skriv inn bestillingsreferansen på nytt og sjekk inn ytterligere 6 personer.
  • Du kan dessverre ikke benytte internett-innsjekk hvis du er et barn som skal reise alene, reiser med rullestol eller med hund eller katt. Da ber vi deg å ta kontakt med vårt personale på flyplassen for personlig assistanse.

Hvilke flyvninger kan man bruke internett-innsjekking?

Gjelder på følgende flyginger:

  • På fly med Widerøe, SAS og Blue1 og videre med Star Alliance-fly eller Skyways, Estonian og Air Baltic.
  • På fly med Lufthansa, bmi British Midland International og LOT Polish Airlines ved avreise fra Skandinavia og videre på Star Alliance-fly.
  • På fly med Austrian Airlines ved avreise fra Norge og Sverige og videre på Star Alliance fly.
  • Hvis din første flygning er med et annet flyselskap enn Widerøe, SAS og Blue1, er det ikke mulig å sjekke inn via internett, selv om flyreisen har et WF/SK/KF-flynummer.

Gjelder til og fra følgende destinasjoner:

  • Innen Skandinavia og Finland.
  • Fra Skandinavia og Finland til Europa, Asia og USA.
  • Til Skandinavia fra følgende destinasjoner.

Bagasje å sjekke inn?

Bagasje å sjekke inn?

  • Etter å ha sjekket inn via Internett, kan du sjekke inn og merke bagasjen på flyplassen.
  • Angi i automaten antall bagasje du vil sjekke inn.
  • Bagasjelapper skrives ut, som du fester på bagasjen din. Om du reiser til/fra USA får du bagasjelappene i Baggage Drop skranken.
  • Lever bagasjen i skranken merket Baggage Drop.
  • Nyhet! På en del flyplasser i Norge kan du nå også levere bagasjen din i skranker merket "Selv Service Baggage Drop". Der leser du selv av strekkoden på bagasjelappen(e) og følger de enkle steg-for-steg instruksjonene som gis på en berøringsskjerm. Tjenesten er tilgjengelig for deg som reiser innenlands i Norge eller til ett annet land innen Schengen, og som har med maks to stk. bagasje som ikke veier mer enn 20 kg hver. Tenk på at Self Service Baggage Drop maks kan håndtere to stk. bagasje på maks 20 kg stykket. Har du med mer bagasje enn din billett tillater, må du betale for den ekstra bagasjen først i automaten, deretter kan du levere den i Self Service Baggage Drop.

Når trenger du et utskrevet eller mobilt boardingkort?

Bagasje å sjekke inn?

Når trenger du et utskrevet eller mobilt boardingkort?

  • Når du sjekker inn og flyr med SAS, Widerøe eller Blue1 på første strekning og reiser videre med en Star Alliance-flyging, kan du nå sjekke inn til din sluttdestinasjon og skrive ut ditt boardingkort for hele reisen hjemmefra. Dersom våre partneres avganger ikke er åpne for innsjekk, anbefaler vi at du sjekker inn når du kommer til flyplassen.I visse tilfeller og til/fra visse destinasjoner trenger du et boardingkort å kunne vise frem i sikkerhetskontroll og ved ombordstigning. Du finner mer informasjon om boardingkort her

 

Innsjekk med mobil - fra 22 timer før avreise

Når du er på farten, er det enklest å sjekke inn med mobilen. Du kan sjekke inn med sms, på m.wideroe.no eller med vår iPhone app.

Hvordan fungerer innsjekk med mobil?

Hvordan fungerer innsjekk med mobil?

Om du har e-post og mobilnummer registrert i bestillingen din sender vi deg e-post og sms fra 22 timer før avreise (men ikke mellom kl 22:00-07:00). Da kan du sjekke inn med det samme. Svarer du "JA" på meldingen, er du sjekket inn. Du kan også sjekke inn med vår mobilnettside, m.wideroe.no eller med vår iPhone app. Da kan du velge sete (på flyvinger det er mulig) og hente ditt mobile boardingkort. Slik gjør du det:

  • Skriv inn m.wideroe.no på din mobiltelefon.
  • Legg inn etternavn og bestillingsreferanse eller kortnummer for å komme inn i din bestilling. Æ, Ø, Å må registreres som AE, OE, AA.
  • Sjekk inn og velg sete, eller bekrefte sete dersom du har en fleksibel billett og forhåndsreserverte sete ved bestilling.
  • Du kan få boardingkortet sendt direkte til din mobil.

Hvordan virker mobilt boardingkort?

Hvordan virker mobilt boardingkort?

For å kunne bruke Mobilt boardingkort, må din mobiltelefon ha tilgang til Internett. Ditt mobile boadingkort kan inneholde inntil fire flysegmenter, og disse må være booket i samme reservasjon. Slik fungerer det:
  • Når du sjekker inn via SMS eller på m.wideroe.no, vil sjekk-inn-bekreftelsen inneholde en link, og når du klikker på denne linken vil ditt boardingkort vises. Du kan også hente boardingkortet ved å gå til m.wideroe.no og klikke på "Sjekk inn".
  • Det mobile boardingkortet inneholder ditt flightnummer, setenummer, avgangs- og ankomsttid etc. Det inneholder også en 2D-strekkode.
  • 2D strekkoden kan du bruke når du registrerer din bagasje i en av SAS' Self Service automater. Vis frem boardingkortet og hold det opp mot skanneren for å starte bagasjedialogen.
  • Hold det mobile boardingkortet klart når du går gjennom sikkerhetskontrollen, Fast Track og skal inn i loungene. Når du går ombord, trenger du bare holde strekkoden opp mot leseren.
  • Særlig for reisende fra danske flyplasser: Passasjerer som har et mobilt boardingkort, må bruke dette ved passering av sikkerhetskontrollen i København og andre danske flyplasser. Dette gjelder også om boardingkort ikke er påkrevd for ankomstflyplassen.

Hvilke flyvninger kan man bruke mobil-innsjekking?

Gjelder til og fra følgende destinasjoner:

  • Innen Skandinavia og Finland.
  • Fra Skandinavia og Finland til Europa, Asia og USA.
  • Til Skandinavia fra følgende destinasjoner.

Gjøre endringer med mobil-innsjekking?

Endringer:

Det er mulig å endre sete eller kansellere innsjekkingen på mobilen frem til 60 minutter før flyavgang. Har du en fleksibel billett eller reiser på Travel Pass Corporate, er det også mulig å sjekke inn på et annet fly. Opprinnelig reservasjon ligger ved lag.

Innsjekk fra automat - på flyplassen

I selvbetjeningsautomatene på flyplassen kan du selv enkelt og greit sjekke inn fremfor å stå i kø til innsjekksskranken. Følg instruksene på skjermen (touchscreen).

Mer om innsjekking på automat

Sjekk inn på selvbetjeningsautomat

I selvbetjeningsautomatene på flyplassen (gjelder ikke på kortbanestasjoner) kan du selv enkelt og greit sjekke inn fremfor å stå i kø til innsjekksskranken. Følg instruksene på skjermen (touchscreen).

Sjekk inn med bagasje

Du kan sjekke inn opptil 4 kolli bagasje pr passasjer når du sjekker inn på automat. Vil du ta med deg ytterligere bagasje har du mulighet til å sende den som flyfrakt. Håndbagasje går utenom dette. Automaten skriver ut boardingkort og bagasjelapper. Bagasjen leveres ved SAS-skranken merket Baggage Drop. Dersom vekten overstiger tillatt fribagasje, må overvekt betales.

Flyselskap som benytter selvbetjeningsautomatene:

Widerøe, SAS (Scandinavian Airlines), Blue1.

Ved reise til USA

Skal du reise til USA kan du ikke sjekke inn på automat. Sjekk inn foregår da ved innsjekkingsskranken.

Innsjekk fra skranke - på flyplassen

Det er egne innsjekkingsskranker på flyplassen (unntatt kortbanestasjoner) for passasjerer som reiser i Business, Economy Extra eller er EuroBonus Gull- eller Sølv-medlem.

Mer om innsjekking på skranke

 

Ved utenlandsreiser

Reiser du i Economy så sjekker du alltid inn i Self Service automatene på flyplassen, via internett eller via mobiltelefon. Reiser du i Business, Economy Extra eller er EuroBonus Gull- eller Sølv-medlem, kan du også sjekke inn i våre manuelle skranker på flyplassen.

Ved innenlandsreiser

Reiser du innenlands sjekker du alltid inn i Self Service automatene på flyplassen (gjelder ikke på våre kortbanestasjoner), via internett eller via mobiltelefon.

Vi ber deg ta kontakt med personalet på flyplassen for personlig assistanse i nedenstående tilfeller, hvor du ikke kan sjekke inn via internett eller via automat:

 

  • Du følger et barn som reiser alene
  • Du reiser med hund eller katt